Ikaalisten kansalliset seniorit uudellen lämmitys kokouksessa joulukuussa 2016

Kuvagalleria

Kuvia ja kertomuksia seniorien toiminnasta.

Klikkaa kuvaa niin saat sen suuremmaksi

Pirhan Lähitori Ikaalisissa JyllinKodilla

Nelisenkymmentä senioria kokoontui tänään Omalle Tuvalle kuukausitapaamiseen. Vieraana oli Birgitta Valli, joka kertoi Lähitorista. Vilkas keskustelu virisi pöydissä! Ajatuksia vaihdettiin rakentavassa hengessä.Pääsimme ohjelman jälkeen nauttimaan emäntien herkullisesta keitosta ja rieskoista. Kahvin kyytipoikana oli maukkaat leivonnaiset. Tuttuun tapaan pidettiin arpajaiset! Arpavoittoja oli taas runsaasti! Hallitus jäi vielä kokoustamaan tilaisuuden jälkeen.Kiitos kaikille aktiivisille senioreille mukanaolosta!! Kuvat ja Teksti Ulpu-Leenan

Elämäniloa ja voimaa senioritoiminnasta.

Pirkanmaan kansallisten seniorien koulutuspäivä Ikaalisissa to 22.2.2024. Kouluttajina olivat Pirkanmaan piirin seniorilähettiläs Rainer Hirvonen ja piirin koulutusvastaava Tuula Loukio.

Suomen kiinnostavin senioritoimija, jonka päämääränä on elämänmittainen osallisuus yhteiskunnassa. Me seniorit haluamme olla osana kehittyvää Suomea, joka on kaikenikäisille hyvä ja jossa nuorempienkin on hyvä ikääntyä. Rainer Hirvonen piti todella hyvän koulutuksen meille. Lämpimät kiitokset!

"Oman Tuvan emännät varmistivat jaksamisemme hyvillä keitoilla, rieskoilla ja herkullisilla alku-ja päätöskaffeilla." Ulpu-Leena totesi.

Kuvat Ulpu-Leena ja Vuokko-Liisa

Seniorien yhteistyö Oiva Helthin ja Hanna-Mari Smolanderin kanssa

Ikaalisten kansalliset seniorit ry kokoontui taas tuttuun tapaan Omalle Tuvalle kuukausitapaamiseen, ystävänpäivänä 14.2.2024

Vierainamme olivat Pirkanmaan kansallisen senioripiirin uusi puheenjohtaja Tuija Seppänen. Hän on myös Lempäälän kansallisten senioreiden puheenjohtaja.

Toinen vieraamme oli entinen piirin puheenjohtaja Rainer Hirvonen. Hän on nykyään Senioriliiton hallituksen jäsen sekä Pirkanmaan piirin seniorilähettiläs.

40 aktiivista yhdistyksemme jäsentä oli tullut tapaamaan heitä sekä kuulemaan ja katselemaan Hanna-Mari Smolanderin esittelemää ja näyttämää mainosvideota. Meille esiteltiin video, joka tehtiin yhteistyössä Ikaalisten kansallisten seniorien kanssa ja jossa on Oiva Healthissä ikäihmisten käyttöön suunniteltu helppokäyttöinen mobiilisovellus. Tämä mainosvideo kotipalveluiden käyttämästä mobiilisovelluksesta leviää ympäri maailmaa. Hieno projekti meidän yhdistykselle!!

Se mahdollistaa yhteydenpidon, tuo turvaa ja aktivoi käyttäjiä. Siinä on kotiin vietävien etäpalveluiden työkalut keskitetty etähoidon ammattilaiselle yhdelle käyttöliittymälle.

Seniorien yhteistyön mahdollisti heidän asiantuntijansa Hanna-Mari Smolander.

Emäntien herkullinen lohikeitto ja rieskat maistuivat kokousväelle!! Ystävänpäiväleivokset kahvin kanssa tarjosi meille Oiva Health.

Arpajaiset pidettiin tuttuun tapaan ja iloisina lähdettiin kotiin ystävänpäivän viettoon!

Kiitos kaikille mukana olleille!

Kuvat: Ulpu-Leena, Hanna-Mari ja Vuokko-Liisa

Uusi senioritalo Ikaalisiin

Tänään 16.1.2024 tiistaina lounastimme Jyllin Kodin ruokasalissa noutopöydästä isolla porukalla. 40 senioria nautti herkullisen lounaan, jonka jälkeen siirryimme alakertaan kahville.

Kahvitilaisuudessa Jyllin Kodin johtaja Pirjo Berg (myös meidän senioriyhdistyksen jäsen) kertoi meille tontille rakennettavasta senioritalosta ja sen palveluista. Kiitos Pirjo valaisevasta esityksestäsi!!

Yhdessäolo jatkui erilaisten senioriasioiden esiintuomisella, mukavalla rupattelulla, tulevan suunnittelulla ja tietysti arpajaisilla.

Todella runsaslukuisella senioriporukalla oli suuri ilo aloittaa alkanut uusi toimintavuosi!

Hyvä ja iloinen pakkaspäivän tapahtuma!! Varapj. Ulpu-Leena teksti , kuvat Ulpu-Leena ja Vuokko-Liisa

Ikaalisten kansallisten seniorien pikkujoulu Arasalon elämyskodalla

Ikaalisten kansallisten seniorien pikkujoulua vietimme suurella joukolla Arasalon elämyskodalla ja vieraaksemme saapuivat Parkanon seniorit. Pöytä notkui ruuasta, jota nautittiin suurella mielihyvällä. Kiitos Tähkän ja ennenkaikkea kiitos meidän upealle naisporukalle, jonka ansiosta saimme nauttia jouluisasta tunnelmasta ja tarjoilusta.

Tarjolla oli hyvää ruokaa, glögiä, kotikaljaa, joulutorttuja, täytekakkua, pipareita ym. niin monenmoista, että ei niitä jaksa edes luetella.

Kodan täytti iloinen puheensorina, yhteislauluja laulettiin, runoja, tarinoita kuultiin sekä kilpailtiin. Olihan siellä myös arpoja myynnissä ja voitot löysivät omistajansa. Kuulimme kodan historiaa, jonka meille kertoi Veijo Nyppeli. Runoja lausui Juhani Haveri ja Paula Haveri, niitä oli ihana kuunnella, olivat niin loistavia. Yhteislaulut kaikuivat aivan varmaan jopa Wanhaan Kauppalaan saakka yli järven. Musiikki kilpailun järjestäjänä toimi Toivo Rintamäki. Sen kilpailun voittaja oli Leila. Siiri Tonttutyttö kertoi avannossa käynnistään, eipä tuo malttanut pitää suutaan kiinni, kun oli niin paljon seniori kuulijoita. Korvatunturilla olivat kuulleet siitä jo kyllästymiseen saakka, olihan se Siirin ja TalvikkiTontun eka hyppäys sinne.

Riemullinen, mukava ja antoisa iltapäivä senioreilla Joulua odotellessa. Oli hauska tavata, pian tapaamme uudelleen!

Kuvat Ulpu-Leena ja Vuokko-Liisa

Pirkanmaan kansallinen senioripiiri ry:n syyskokous Lempäälässä

Pirkanmaan kansallinen senioripiiri ry:n sääntömääräinen syyskokous pidettiin Lempäälässä Kotokampuksen juhlasalissa ti 28.11.23. Kokouksen aluksi kuulimme 60- ja 70-luvun säveliä Heini ja Pekka Mäenpään esittämänä. Vuoden 2023 senioriksi valittiin Eila Jukarainen Valkeakoskelta. Tuija Seppänen Lempäälän senioreista valittiin Pirkanmaan kansallisten seniorien uudeksi puheenjohtajaksi. Hänellä on paljon kokemusta erilaisista luottamustehtävistä ja hän kokee eläkeläisen (Suomessa 1.6 miljoonaa) etujen ajamisen elämänsä jonkinlaisena käännekohtana. Väistyvälle puheenjohtaja Rainer Hirvoselle lämpimät kiitokset niistä 9.stä vuodesta, joiden läpi olet luotsannut Pirkanmaan senioreita.

Meitä senioreita oli runsaasti paikalla eri puolilta Pirkanmaata, vaikka lumipöllysi pitkin maita ja mantuja.

Kokouksen lopuksi johtaja Pauliina Alén kertoi Lempäälän Kotokampuksesta ja sen toiminnasta.

Ikaalisista lähdimme myös joukolla kokoukseen. Kuvat: Ulpu-Leena ja Vuokko-Liisa

Syyskokous 2023 OmallaTuvalla

Ikaalisten kansallisten seniorien syyskokous OmallaTuvalla. Kokouksessa pidimme hiljaisen hetki yhdistyksen jäsenten Esko ja Terttu Vilpon muistolle.

Tuula Talonen jatkaa yhdistyksen puheenjohtajana. Hallitus uudistui yhdellä uudella jäsenellä, Pentti Hakala on uusi jäsen.Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräisten asioiden lisäksi myös yhdistyksen uudet säännöt. Kokouksen alussa yhdistys tarjosi jäsenille keittolounaan sekä kokouksen jälkeen täytekakkukahvit!  Jälleen saimme maukasta keittoa ja suussa sulavaa täytekäkkua. Jäsenistöä osallistui joukolla  kokoukseen 8.12.2023.

Lokakuun sokkomatka 17.10.2023 Etelä-Pohjanmaan järviseudulle

Sokkomatkammme alkoi Ikaalisten torilta. Ajoimme kolmostietä ja sitten käännähdys kohti Jyväskylää ja sitten seuraavaksi kohti Alavutta. Tuolloin matkalaiset arvuuttelivat, menemmekö Kyläkauppaan, mutta ei kääntynyt auton nokka Tuuriin päin. Matka jatkuu ja pian olemme Kuortaneella ja kas kummaa automme kurvaa kohti, arvaatteko, mitä kohti. Tietenkin Urheiluopisto oli ensimmäinen määränpää, jossa saimme kahvit, teet ja hyväskää.

Kuortaneen Urheiluopisto.

Tietenkin tietoiskun tästä paikasta kertoo meille toimitusjohtaja Jussi Töyrylä.

​​"Kuortaneen Urheiluopisto on liikunnan, huippu-urheilun, hyvinvoinnin, koulutuksen ja vapaa-ajan keskus keskellä Suomea. Tarjoamme harrastajille, kuntoilijoille ja urheilijoille laadukkaiden palveluiden lisäksi huippuolosuhteet ja -osaamisen. ​Kuortaneen Urheiluopisto on Suomen Olympiakomitean Olympic Training Center ja kansainvälinen valmennuskeskus." Tälläinen se on tänä päivänä. Kuortaneen urheiluopisto, oli vuoteen 1970 Pohjanmaan urheiluopisto, on vuonna 1950 perustettu, yksityisen Kuortaneen Urheiluopistosäätiön omistama urheiluopisto. Se sijaitsee Kantatie 66:n varrella Kuortaneen keskustan läheisyydessä Kuortaneenjärven rannalla.

Lappajärvi

Sokkomatkalla Timo Tuomisto vei Ikaalisten kansalliset seniorit tutustumaan mm. Lappajärveen. Lappajärvi on järvi Etelä-Pohjanmaan Järviseudulla, suurimmaksi osaksi Lappajärven kunnan sekä osin Vimpelin kunnan sekä Alajärven kaupungin alueella. Se on Etelä-Pohjanmaan suurin järvi ja nykyisen käsityksen mukaan kraatterijärvi. Halkaisijaltaan lähes puolen kilometrin mittainen meteoriitti törmäsi eteläpohjalaiseen maaperään noin 77 miljoonaa vuotta sitten. Lappajärveä luultiin pitkään muinaisen tulivuoren jäännökseksi. Bussin kyytiin saapui seutuopas, Seinäjoen oppaiden varapj. Päivi Peltola, joka taidokkaasti kertoi meille niin historiasta kuin nykypäivästä. Kiitos.

Punaisen Tuvan Viinitila Alajärvi

Punaisen Tuvan Viinitilalla Alajärvellä vierailimme sekä nautimme maukkaan lounaan, jälkkärinä kaffetta, teetä ja täytekakkua. Olimme pelkkää hymyä ruokailun päätyttyä, ehkä hieman väsyttikin. Kuitenkin jaksoimme vielä tutustua viinitupaan ja sen tuotteisiin. Autossa kuuli ,että niitä tuotteita oli tullut matkaan mukaan.

Viinitila on marjaisista viineistään tunnettu matkailukohde Alajärvellä. Siellä on viihtyisä 180-paikkainen tilausravintola. Viinitupa saa kesäisin lisäpaikkoja kauniista pihapiiristä. Upea paikka kaikenlaisten juhllien pitoon. Punaisen Tuvan Viinitilan viineissä ja likööreissä maistuu Suomen kesä, sillä ne on valmistettu kotimaisista marjoista. Liköörit valmistetaan mansikasta ja puolukasta.Heillä on Hyvää Suomesta -joutsenlipun käyttöoikeus ja he ovat saaneet sen oikeuden ensimmäisenä alkoholituottajana.

Nelimarkka-museo

Tutustuimme maaseudun rauhassa, Alajärven rannalla sijaitsevaan Nelimarkka-museoon, joka avattiin vuonna 1964. Taiteilijaprofessori Eero Nelimarkan (1891–1977) rakennutta­ma ja hänen ystävänsä, arkkitehti Hilding Ekelundin (1893–1984) suunnittelema museo toimii Etelä-Pohjanmaan taiteen vastuumuseona.

Museon tehtäviin kuuluu Eero Nelimarkan taiteen esittämisen ja tutkimuksen lisäksi eteläpohjalaisen taiteen tunnetuksi tekeminen, asiantuntijapalvelut sekä taidekasvatus. Nelimarkka-mu­seossa järjestetään taidenäyttelyitä, työpajoja ja tapahtumia kaiken ikäisille. Lisäksi museo ylläpitää kansainvälistä taiteilijaresi­denssiä.

Museorakennuksen vieressä sijaitsee 1800-luvulla rakennettu Eero Nelimarkan isän synnynkoti. Museon toimintaan kuuluu myös kiinteästi sen lähellä sijaitseva Eero Nelimarkan rakennuttama ateljeehuvila Villa Nelimarkka (1932) sekä Alvar Aallon suunnittelema Villa Väinölä (1926), joka sijaitsee Alajärven keskustassa. Oppaana meillä oli asiansa osaava Sanna Sarva.

Lämmin kiitos Timo Tuomisto erittäin hyvin järjestetystä ja mielenkiintoisesta sokkomatkasta.

Pirkanmaan seniorit ry:n  taidenäyttely "Tekemisen Riemua" Ikaalinen Spassa 10.10.1923 - 7.1.2024

Oletko kiinnostunut taiteesta ja hyvinvoinnista? Mikäli vastaat kyllä, sinulla on nyt ainutlaatuinen tilaisuus yhdistää molemmat. Pirkanmaan seniorit ry:n järjestämä taidenäyttely, joka esittelee heidän monenlaista luovuuttaan. "Tekemisen Riemua" näyttely on esillä Ikaalinen Spaassa 10.10.1923 - 7.1.2024. Siellä näet Pirkanmaan senioreitten luomia teoksia maalauksia, veistosia, valokuvia, jotka kertovat elämästä ja sen monimuotoisuudesta. Voit ihailla näitä upeita töitä ja samalla matkalla nauttia Spaan monipuolisista palveluista sekä rentouttavasta tunnelmasta. Sieltä löydät piristystä syksyyn, olitpa sitten yksin , kaksin tai kaveriporukalla. Älä epäröi tulkaa yhdessä kokemaan "Tekemisen Riemua" Ikaalinen Spaassa!  Se on ilo silmälle ja sielulle, sekä saa sinut hymyilemään.Taidenäyttelyssä on jotain taianomaista. Se on kuin astuisi toiseen maailmaan, jossa värit, muodot ja tunnelmat puhuvat puolestaan. Taidenäyttelyssä voi kokea tekemisen riemua, kun näkee, mitä taiteilijat ovat luoneet omalla tyylillään ja näkemyksellään. Taidenäyttelyssä voi myös haastaa itseään, kun yrittää ymmärtää, mitä teokset tarkoittavat ja mitä ne herättävät itsessä. Taidenäyttelyssä voi nauraa, ihmetellä, ihastua tai jopa järkyttyä. Taidenäyttelyssä voi olla oma itsensä ja antaa mielikuvituksen lentää näytteillä olevia teoksia katsellessaan. Tervemenoa Ikaalinen Spahan!

Syyskuun seniori tapaaminen

Omalla Tuvalla 21 syyskuuta 2023. Arkkitehti Matti Huusari kertoi vanhoista rakennuksista, niiden historiasta ja tästä päivästä. Tämä antoi meille hyvin paljon ajateltavaa tuosta asiasta. Mautimme Marran herkullisen kuhakeiton ja kaffeen (teen) kanssa saimme suussa sulavaa omenapiirakkaa. Ihana puheensorina täytti tilan.

Tilaisuudessa jaettiin myös pronssiset ansiomerkit, niiden saajat olivat: Juhani Haveri, Eila Lampinen, Martti Martikainen, Sirpa Suojanen, Marita Stenberg ja Tuula Talonen.

Hauskoihin arpajaisiin päättyi tämä syyskuun tapaaminen.

Syyskokousta ja sokkomatkaa odotamme innokkaina, kolmen piirin tapaamista Ikaalinen Spassa sekä pikkujoulua!

Kiitos kaikille mukavasta iltapäivästä!

Kuvat Ulpu-Leenan ottamat.

Elokuun seniori tapaaminen

OmallaTuvalla tapasi keskiviikkona 23.8. iloinen joukko senioreita Ikaalisten seurakunnan pastori Taru Siltalaa. Hän on tullut seurakunnan palvelukseen tämän vuoden alkupuolella ja kertoi kotiutuneensa hyvin tehtäväänsä täällä. Hän kertoi meille elämänsä päivistä ja tiestään papiksi. Vietimme hänen kanssaan hyvin mielenkiintoisen hetken OmallaTuvalla. Lämmin kiitos vierailustasi Taru Siltala. Näin siirrymme pikkuhiljaa syksyyn ja sen ohjelmaan.

Hallituksen kokous 23.8.2029 OmallaTuvalla

Piirin Kesäjuhla Valkeakoskella

16.8.2023

Elokuun 16.päivänä matkasimme Pirkanmaan kansallisten seniorien kesätapahtumaan Valkeakoskella. Lähdemme
kimppakyydein Ikaalisista ja suorastaan hujauksessa saavumme Valkeakoskelle hotelli Waltikan pihaan.

Aloitamme kesäisen päivän hotelli läheisyydessä olevassa Kirjaslammen tanssilavalla, jossa kuulimme Valkeakosken upeasta historiasta, josta kertoi mm. Vuorineuvos Juha Niemelä. Valkeakosken mieslaulajien kvartetti esiintyi sekä
kuulimme trubaduuri Mikko Huovialan vetämä ’yhden miehen ja kitaran orkesterin esityksiä. Nautittiin maittava lounas ruokajuomineen.

Osanottajista suurin osa käveli kanavanrantaa
pitkin Myllysaaren museoon, osa saapui autoilla. Museossa tutustuttiin oppaan johdolla Suomen Jalkapallomuseoon sekäValkeakoski 100 vuotta-näyttelyyn. Näyttelyt olivat hyvinmielen kiintoiset.

Sitten hyppäsimme busseihin. Suuntana kuvanveistäjä Emil Wikströmin Visavuori sekä Kari Suomalaisen Paviljongissa. Paikka on ihastuttava. Tutustuimme siihenasiantuntevan oppaan johdatuksella. Aika kului siivillä museon tiloissa, siellä on todella paljon mielenkiintoista katseltavaa. Parhaimmat naurut saamme Kari Suomalaisen töitä ihaillessa, hänen työnsä ovat loistavia. Piirin puheenjohtaja Rainer Hirvonen kiitti järjestäjiä päivän ohjelmasta. ja Valkeakosken senioriyhdistyksen puheenjohtaja Eeva Niskavaara totesi päivän onnistuneen sekä ohjelman että sään puolesta.
Nautimme lähtökahvit ja palasimme takaisin Waltikan eteen, josta seniorien kotimatka alkoi.

Lämmin kiitos Valkeakosken senioreille ja Pirkanmaan kansallisten seniorien piirille yhteisestä kesäjuhlasta 2023.
            Ensi kesänä 2024 tavataan samoissa merkeissä!

Elokuun retki ke 2.8.2023

Marjaana , Eura, Kauttua Ruukinpuisto, Noormarkku Willa Mairea

Elokuun toinen oli seniorien retkipäivä, jolloin ensimmäinen matkakohteemme oli Nahkaverstas Eliisa Marjaanan myymälä Sastamalan Keikyässä. Siellä on harjoitettu kädentaitoja nahan parissa jo lähes sata vuotta. Eliisa Marjaana on perheyritys, jonka työmenetelmissä, toimintatavoissa ja arvoissa näkyy keikyäläinen käsityötaito. Eliisa Marjaanan tuotteet ovat alusta loppuun tehty käsityönä. He valmistavat lompakoita(päätuote), laukkuja, reppuja, tossuja ja vyöt myös kuuluvat tuotteisiin. NIitä myydään nahkaverstaan myymälässä. Tutustuimme valmistustapaan ja näimme myös pienen esityksen verstaan historiasta, joka meni sieluun asti sitä katsellessa ja kuunnellessa. Kiitos Kirsi ja Ilkka Syrén! https://www.eliisamarjaana.fi

Elokuun matka jatkui Euraan ja Kauttuan Ruukinpuiston kierrokselle sekä ruokailuun Kauttuan Ruukinkartanossa. Ruoka oli erinomaista, kiitos siitä keittiölle. Sitten kiertoajelulle!

Ruukinpuisto on rakentunut yli 330 vuoden ajan rauta- ja paperiteollisuuden ympärille. Kierroksella aistimme historiallisen miljöön tunnelman paikan päälle! Alvar Aallon kädenjälki näkyy rakennetussa ympäristössä. Ruukinpuisto kuuluu Museoviraston määrittelemiin valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin.

Matka jatkuu Noormarkkuun, jossa vierailu Willa Maireaan.

Alvar ja Aino Aalto suunnittelivat elokuussa 1939 Noormarkun ruukin alueelle valmistuneen Villa Mairean kodiksi ystävilleen Maire ja Harry Gullichsenille. Harry Gullichsen toimi tuolloin A.Ahlström Oy:n pääjohtajana. Maire Gullichsen oli taiteen tukija ja keräilijä, jonka ulkomainen taidekokoelma on esillä Villa Maireassa.

Opas kertoi meille talosta, asukkaista, menneisyydestä ja tästä päivästä. Saimme tuhdin tietopaketin kiitos.  Kiitos Willa Mairea joka oli viimeinen kohde elokuun retkellä. Paitsi ettei ollut, vielä kaffeet huotoasemalla, joka tuli vastaan ja sitten kotiin. Kiitos teille matkailijat, matkamme oli antoisa ja hauska. Iloiset matkalaiset tulivat bussista Ikaalisten torilla ja lähtivät uusiin seikkailuihin.

Elokuun matkamme oli mielestäni kaiken kaikkiaan erittäin onnistunut. Kiitos matkalle osallistujat, jatketaan matkailua! Matkailu avartaa näkökulmia maailmaan ja virkistää.

Kesäretki Kangasalle ti 13.6.2023

Ikaalisten kansalliset seniorit viettivät kaunista kesäpäivää Kangasalla. Kuvassa olemme Frickin Arboretumissa. Siellä kiertelimme upeassa kukkivassa metsikössä ja nautimme luonnon ihanuudesta.

Tiistaina 13.6. Ikaalisten kansalliset seniorit ry retkeili taas!

34 innokasta senioria sai tutustua Kangasalla Arboretum Frickin upeaan miljööseen.

Isäntäpari Erkki ja Leila Frick ottivat meidät ystävällisesti vastaan tiluksilleen. Aurinkoisessa säässä kuuntelimme Erkin tarinaa arboretumin synnystä ja eri vaiheista tähän päivään.

Arboretum on Erkki Frickin rakas harrastus, jonka parissa hän on viettänyt vuosikymmenien aikana lähestulkoon kaiken vapaa-aikansa.  40- vuotta sitten heillä ei vielä ollut aavistustakaan siitä, että nyt vuosikymmeniä myöhemmin alueella on arboretum, jossa kasvaa noin 500 erilaista puu- tai pensaslajia.

Ja sitten kierrokselle ihastelemaan!! Wau!! Olipas huikea elämys! Kiitos vielä kovasti Leilalle ja Erkille!!

Matkamme jatkui lounaalle ravintola Paakariin. Talon leipomossa monet kävivät vielä ostamassa tuoreita leivonnaisia tuliaisiksi.

Täysin vatsoin suuntasimme kulkumme TamSilkin tehtaalle. Tehdaskierroksen jälkeen meillä oli mahdollisuus myös ostosten tekoon. Hyvin siinä aika vierähti, kun merinovilla/silkkiset tuotteet sujahti pusseihin!

Iloisina ja tyytyväisinä palasimme Ikaalisiin. Turvallisesta kyydistä vastasi Anssu Rantala.

Kiitos vielä kaikille mukana olleille hyvästä matkaseurasta!

Parkano ke10.5.2023

Militariamuseossa esillä on sota-ajan erilaisia esineitä käsiaseista panssarivaunuun.

Metsämuseossa esillä metsätöiden historiaa 1860-luvun sahateollisuuden noususta aina 1960-luvun koneellistumiseen.

Aurinkoinen, monipuolinen ja hauska retkipäivä meillä senioreilla Parkanossa, 25 aktiivista senioria nautti päivästä!

MILITARIAMUSEO oli ensimmäinen kohteemme. Valtavasti erilaisia sodan aikaisia tavaroita, aseita, puhdetöitä rintamalta, sotakalustoa (ulkona). Niin valtavasti katseltavaa ja ihmeteltävää!! Viihdyimme pitkään, saimme paljon tietoa!

Tämän jälkeen maistuikin buffeepöydän antimet ravintola Wanha Brankkarissa. Kahvit juotuamme jatkoimme METSÄMUSEOON. Piha-alueen kaikki rakennukset kolusimme erinomaisen oppaamme johdolla. Lisäksi iso näyttelyhalli teki tutuksi lukemattomia erilaisia metsätöissä tarvittavia välineitä.

Rantaan päästyämme olimme aivan lumoutuneita, kenelläkään ei ollut kiirettä lähteä pois. Nautimme kauniista säästä, lumoavasta luonnosta ja järvimaisemasta sekä erinomaisen oppaamme kertomuksista.

HIENO REISSU, KIITOS KAIKILLE!!

Anssu Rantala kyyditsi meitä turvallisesti!

Kuvia matkasta ja sen tunnelmista

Kokoonnuimme kuulemaan torstaina 27.4.2023 klo 12.00 Omalle Tuvalle lääkintöneuvos, aluehallituksen pj Kari-Matti Hiltunen näkemyksiä otsikolla "Pirkanmaan hyvinvointialueen 117 päivää" soten vastuun siirrosta kunnilta hyvinvointi alueelle.

Saimme tuhdin tietopaketin kokonaisuudesta, miten tähän päivään on tultu ja missä nyt mennään. Lämmin kiitos tästä.

Keskustelu oli myös vilkasta, yleisöllä oli monenlaisia kysymyksiä ja kertomuksia erilaisista asiaan liittyvistä tilanteista.

Kiitos teille kaikille, jotka tulitti Omalle Tuvalle kuulemaan meille niin tärkeistä asioista.

Hyvää Vappua, kevään juhlaa teille kaikille.

Pirkanmaan piirin kansallisten seniorien  KEVÄTKOKOUS Ylöjärvellä 13.4.2023

Kokoukseen oli lähettänyt 11 yhdistystä yhteensä 58 senioria.

Hyvät kahvit voileipäkakkujen ja leivosten kanssa nautittiin aluksi.

Ennen varsinaista kokousta Ylöjärven kulttuuripäällikkö Minna Vallin kertoi Ylöjärven kulttuurielämästä. Seuraavaksi sukututkija ja Ylöjärven historian tuntija Torbjörn Nikus kertoi meille kokouspaikan, kulttuuritalo Saurion historiaa.

Kevätkokouksen avasi piirin puheenjohtaja Rainer Hirvonen. Kokouksen puheenjohtajaksi kutsuttiin Matti Mikkola ja sihteeriksi piirin sihteeri Inari Kohtala.

Kokous sujui leppoisasti ja määrätietoisesti.

Ikaalisten kansalliset seniorit edustivat komeasti kahdeksan hengen seurueena.

Ennen kotiinlähtöä kajautimme komeasti perinteitä noudattaen laulun Kesäpäivä Kangasalla, Matti Mikkolan säestäessä haitarilla.

Kiitos Ylöjärven seniorit ja kiitos matkaseura!!

Ulpu-Leena kirjoitti ja otti kuvat!

Kaunis kevätpäivä hyvässä seurassa ke 12.4.2023 Omalla Tuvalla.

Ikaalisten kansalliset seniorit, 29 reipasta senioria, nauttivat kuukausikokoontumisessa herkullista kanakeittoa, kasviskeittoa ja rieskoja. Maistuvat kahvit ja teet juotiin herkulliset viinerit kyytipoikana!! Oman Tuvan väki taas pisti parastaan! Kiitos!

Ohjelmana tänään oli yhdistyksemme jäsenrekisterivastaavan Jouni Kaapan mielenkiintoinen vanhojen valokuvien esittely. Saimme nähdä Ikaalista ennen vanhaan, ikaalislaisia henkilöitä vuosien varrelta ja nyt jo purettuja kauniita vanhoja rakennuksia! Keskustelu ja katsojien muistelot elävöittivät kuvien katselua.

Kiitos Jounille!

Huomenna runsain joukoin suuntaamme Ylöjärvelle piirin kevätkokoukseen!

Ulpu-Leena varapj

Ikaalisten kansallisten seniorien tehokas, iloinen kuukausitapaaminen ja kevätkokous oli 9.3.2023 Omalla Tuvalla.

Paikalla 34 aktiivista senioria!! Kiitos kaikille mukana olleille!!

Kokouksen aluksi, ennen ruokailua kukitimme talon emännän Marran. Kiitollisina vuosien uutterasta passaamisesta ja saamastamme herkkutarjoilusta!

Kokouksen lopuksi kukitimme tilintarkastajat Vuokon ja Maritan, jotka talkootyönä tekevät tämän tärkeän osuuden toiminnassamme! Upeat kimput Kukkavarpukasta!

Herkullinen sienikeitto ja porkkanakeitto lämmitti mukavasti pakkaspäivänä, kyydissä mukana taas maukkaat rieskat! Yhdistyksen emäntä Kaija oli leiponut ihanan, perinteisen tiikerikakun kaffeen kyytipojaksi!

Vuokko-Liisan yllätysohjelman puitteissa muutamat rohkeat seniorit kertoivat hauskoja, kohdalleen sattuneita ”juttuja” lapsuudessa ja nuoruudessa. Apua kun meillä nauru raikui!!

Kertakaikkiaan mainio kokoontuminen, taas kerran!

Ikaalisten kansalliset seniorit  tiistaina 17.1.2023 Omalla Tuvalla klo 12.00 , seniorit saivat tuhdin tietopaketin maailmanmestari Pentti Hakalan kertomana saunomisesta, saunasta, vihdanteosta jne. Mm. kuulimme saunan varustuksesta, mitä siellä pitää olla ja mikä puulaji on parasta saunan kiukaan lämmitykseen. Pitkävartinen löylykauha, teräksinen löylyvesiastia, sammutus välineet. Kuivia lämmityspuita ja siihen on erinomaista pystyynkuivunut kuusi. Paljon , paljon muuta, niistä sihteeri lähettää tietoa jäsenistölle. Lopuksi kuulimme Pentti Hakalan huuliharpunsoittoa. Kiitos Pentti.

Hallituksen vaihtokokous Olkkarissa. Ikaalisten kansalliset seniorien hallituksenvaihto kokouksessa kukitettiin edellisen vuoden toimijoita. Kiitos.

Seniorit kuvissa 2022

Oikein onnellista ja turvallista vuotta 2023!

Joulu on juhla,
muistojen rakkaiden,
lapsen herkän mielen,
kauralyhteen.
Joulu tuo perheet yhteen.

JOULURAUHAA, ONNEA VUODELLE 2023.

Parkanon seniorit kutsuivat Ikaalisten kansalliset seniorit viettämään pikkujoulua kanssaan Kivelään 16.12.2022. Saimme nauttia Vanhan ajan joulumenun, joka sisälsi suolaista ja makeaa, voitte vain arvata, että ruuat olivat todella herkullisia ja suorastaan sulivat suussa. Kaikenlisäksi sen olivat seniorirouvat valmistaneet itse meille. Lämmin kiitos teille. Nautimme jouluisesta yhdessäolosta laulaen ja muun ohjelman merkeissä. Lopuksi oli vielä jännittävä arvonta ja monella oli voitto kainalossa kotiin palatessa. Matkan teimme tutussa ja turvallisessa kyydissä, tietenkin Timo Tuomiston, kiitos.Lämpöiset kiitokset Parkanon kansallisille senioreille ja joulupukille, joka ehti vierailla pikkujoulussa.

Ikaalisten kansalliset seniorit ry juhli Omalla Tuvalla 10. joulukuuta seniorikaffeitten merkeissä, jossa toivotimme tervetulleeksi uudet jäsenemme. Puheenjohtajamme Ulpu-Leenan johdolla lauloimme  runsaasti joululauluja, kuulimme tarinoita, runoa ja läsnäolijoiden esittelyt itsestämme!! Iloitsimme kaikista uusista jäsenistä, joihin saimme näin kasvotusten tutustua!! Tunnelma oli iloinen ja rentoutunut, yhdessäoloa parhaimmillaan sekä virittäydyimme jouluisiin tunnelmiin.  Oli ilo tavata ja tutustua teihin uusiin ja myös vanhoihin jäseniimme uudelleen. Emäntien kahvit piirakoiden ja täytekakun kera maistui kaikille niin hyvin!!Kiitos emännille ja kaikille mukana olleille. Tästä on hyvä jatkaa ensi vuonna. Pikkujoulut kuitenkin vielä ensi viikolla parkanolaisten vieraina!

Ikaalisten kansalliset seniorit tekivät retken Oodi-kirjastoon ja eduskuntaan 8. joulukuuta 2022, jossa kansanedustaja Arto Satonen otti meidät vastaan avastajansa Noora Kallin kanssa. Kiitokset Arto ja Noora.  Matka taittui turvallisesti tietenkin Timo Tuomiston kyydissä, kiitos Timo. Kiitos myös puheenjohtajamme Ulpu-Leena Suojanen, luotsasit taidolla matkamme.

Tänään  30. marraskuu 2022 UKK-instituutissa Pirkanmaan kansallisten senioreiden piirin syyskokous!Kokouksen alussa julkistettiin piirin vuoden seniori, valkeakoskelainen Marianne Marenk. Onnea!UKK-instituutin johtaja, lääketieteen tohtori Tommi Vasankarin esitys ikäihmisen liikunnasta kiinnosti kokousväkeä, meitä ikäihmisiä!!Senioriliiton pj ja hyvinvointialueen valtuuston jäsen Anneli Taina toi Pirkanmaan hyvinvointialueen ajankohtaisia uutisia.Ruokailun ja ohjelman jälkeen varsinainen kokous saatiin sujuvasti päätökseen. Kotimatkalla olimme ”neitsytajelulla” tänään liikenteelle avatulla uudella Hämeenkyrön ohitustiellä!!

Ruskalenkki 29.9.2022 miellyttävässä syyssäässä!! Ketterät käväisivät myös auringonkukkapellossa  Yli 7 km lenkki piristi ja maailmaa tuli paranneltua reilusti! Kiitos lenkkikavereille!

Aurinkoinen sää siivitti Seinäjoen kulttuurimatkaa tiistaina 27.9.2022. Upea, mielenkiintoinen reissu Timo Tuomiston luotettavassa kyydityksessä. Apila-kirjastossa saimme kuulla oppaan kertomana kirjastosta. Joimme herkulliset aamukahvit siellä. Siirryimme Aalto-kirjaston puolelle ihailemaan Aallon rakennuskulttuuria, kalusteita ja ihania Aalto-lamppuja, jotka kaikki oli käsin entisöity suuressa remontissa. Aaltokeskuksessa tutustuimme kaupungintaloon, Lakeuden Ristin kirkkoon ja kaupunginteatteriin. Seuraavaksi siirryimme suojeluskuntamuseoon, Mannerheim-ja Lottamuseoon. Mahtava paikka, jossa olisi voinut viettää aikaa pidempäänkin. Ravintola Almassa söimme herkullisen lounaan ja kuulimme esityksen talon historiasta.Vielä vierailu hienossa Seinäjoen taidehallissa Kalevan Navetassa, jossa tutustuimme kahteen eri näyttelyyn. Juustoportin kautta tyytyväisinä takaisin kotiin! Kiitos kaikille mukana olleille!

Kuukausitapaaminen Omalla Tuvalla.  15.9.2022

Vieraanamme kaupunginjohtaja Eeva Viitanen. Kiitos Eevalle monipuolisesta ja meille tärkeästä esityksestä!

Juttua riitti porukassa. Kyllä on ihanaa, kun taas voimme kokoontua ja tavata toisiamme!

Emännille kiitos maukkaasta borssikeitosta ja rieskoista! Puheenjohtajan pullat ja marengit maistuivat myös!!

Kuukausitapaamisessa Omalla Tuvalla tänään 17.8. vieraana kansanedustaja Arto Satonen Sastamalasta. Saimme kuulla ajankohtaisia asioita eduskunnasta. 24 senioria nauttivat syyslukukauden avauskokoontumisen yhteydessä emäntien herkullista lohikeittoa ja mustikkapiirakkaiset kahvit. Artoa kuuntelimme suurella mielenkiinnolla! Kiitos kaikille!

Ikaalisten kansalliset seniorit kesäretkellä 12.8.2022 Pirkanmaan senioreiden kanssa Ruovedellä. Sydämelliset kiitokset Ruoveden senioreille onnistuneesta päivästä Pihlapirtillä, Tarjanne laivalla ja Pekkalan kartanossa!! Sääkin oli mitä parhain!! Sata senioria nautti ihanasta päivästä!

Veikko Markkula, Pirkko Trygg, Ismo Suojanen, Vuokko Markkula ja Kaija Tuomola saivat pronssisen ansiomerkin. Poissa kuvasta myös merkin saanut Terttu Vilppo. Pj Ulpu-Leena Suojanen kiitti ansiomerkin saajia työstä seniorien hyväksi. Kiitos seniorityöstänne!
Kirsi Rajasalo esitelmöi sydänterveydestä.

Seniorien kevätkokous 10..3.2022 OmaTupa

Kevätkokousta ennen söimme herkullista ukrainalaista borschkeittoa ja rieskoja!!! Kiitos emännät!

Lounaan jälkeen saimme kuulla fysioterapeutti Kirsi Rajasalon esitelmän sydänterveydestä. Saimme myös hyviä vinkkejä erilaisista kuntoutuslomista kylpylöissä!

Kahvit ja laskiaispullat nautimme Kirsin esityksen jälkeen.

Kevätkokouksen puheenjohtajaksi valittiin Juhani Haveri. Sihteerinä toimi yhdistyksen sihteeri Leila Lindström. Kokous sujui mallikkaasti ja hyviä päätöksiä tehtiin sopuisasti! Kiitos kaikille 28 mukana olleelle!

Seuraavaksi odotellaan piirin kevätkokousta!       Ulpu-Leena pj

Majuri Janne Vähätalo puolustusvoimien logistiikkalaitoksen esikunnasta oli vieraanamme tänään Omalla Tuvalla pidetyssä tapaamisessamme. Saimme kuulla loistavan luennon vapaussodan taisteluista Ikaalisissa ja naapurikunnissa. Mielenkiintoista kuultavaa.

Seniorit kuvissa 2016 - 2021

Ikaalisten kansalliset seniorit. Toiminnan elvyttämiskokous 28.12.2016!
Pirkanmaan kansallinen Senioripiiri 45-vuotisjuhla Tampereen Rosendahlissa 16.11.2021. Kiitos piirille hienosta juhlasta!! Ikaalisten edustajia juhlassa! Pj Ulpu-Leena Suojanen, Ismo Suojanen, vpj Vuokko-Liisa Nuottajärvi ja siht Leila Lindström.
Sanoin ja Sävelin 23. tammikuuta 2019 Rakastaa se vielä vaik' ei yhtenään sano. Vaikka paidanhelmassa ei kovin usein ano. Rakastaa se vielä ollaan yhteistä pataa. Menee elo nyt jo rauhallista rataa. Rakastaa se vielä vaik' ei usein kukkia kanna. Vaikka suukkosia ei joka käänteessä anna. Ottaa silti vielä joskus lämpöiseen syliin. Eikä luotani karkaa vieraisiin kyliin. Rakastaa se vielä ei yhteen menty suotta. Nyt on yhdessä kuljettu jo puolensataa vuotta. Lapset jo kulkevat maailmalla. Yhä nukutaan saman katon alla. Rakastaa se vielä ja se rakkaus kestää. Vielä saunassa yhdessä selätkin pestään. Päivätkin kuluu usein kyselemällä. Ja Hän vastaa hymähtämällä. Rakastaa se vielä ei sitä aikakaan muuta. Yhdessä vielä katsellaan kuuta. Kerran sitten kuljemme tuonelan tiellä. Ja tietenkin - yhdessä myös siellä. Rakastaa se vielä..... RituKu